WAAROM DEZE ACTIE
DE ALSMAAR GROTER WORDENDE ZORGEN EN PROBLEMEN DIE APOTHEEKMEDEWERKERS ZIEN, WAT VOORAL
DE KWETSBARE PATIËNT RAAKT
ONS DOEL
HET TERUGDRINGEN VAN HET HUIDIGE EN STEEDS MEER TOENEMENDE PATIËNTENLEED
• Een epilepsie patiënt die zijn medicijnen niet neemt en daardoor weer aanvallen krijgt.
• Antibiotica die niet leverbaar is, daardoor moet een 2e of 3e keus medicijn geleverd worden.
• Patiënten die allerlei klachten ervaren bij het moeten leveren van een ander merk.
• Patiënten die hun medicijnen niet meer herkennen omdat de verpakking er iedere keer anders uitziet
met alle gevolgen van dien.
• bijvoorbeeld ADHD patiënten die zonder medicatie zitten en belemmerd worden in hun dagelijks functioneren.
HET KUNNEN LEVEREN VAN MEDICIJNEN EN HULPMIDDELEN IN DE OPENBARE APOTHEEK
• Hoe kom je aan verbandmiddelen als je niet handig bent op het internet?
• Hoe kom je aan diabetes hulpmiddelen in het weekend als jouw leverancier niet bereikbaar is?
• Waar kan een arts terecht als hij met spoed een katheter nodig heeft voor een terminale patiënt?
• Waar kan een patiënt terecht als hij niet begrijpt hoe zijn bloedglucosemeter werkt?
HET VAK VAN APOTHEKERSASSISTENT WEER AANTREKKELIJK MAKEN
Ingewikkelde regelgeving zorgt voor een toenemende stroom vragen van patiënten, waardoor de apothekersassistent extra wordt belast. Zij komen niet meer toe aan het werk wat zij moeten doen, namelijk ZORG LEVEREN. Onze relatie met de patiënt komt onder druk te staan, de werkdruk is hoog. Het vak is hierdoor onaantrekkelijk geworden met als gevolg een groot tekort aan apothekersassistenten.
DE WERKDRUK VOOR APOTHEEKTEAMS, ARTSEN EN ANDERE HULPVERLENERS VERLAGEN
De werkdruk in de hele zorgketen is toegenomen, door alle hierboven genoemde punten. Artsen, hulpverleners en apotheekmedewerkers hebben te vaak overleg nodig en zijn hierdoor steeds meertijd kwijt. Dit gaat ten koste van goede zorg leveren.