In het nieuws

Nieuwsberichten:


Optima Farma

Attentie: Optima Farma heeft er voor gekozen WeSlikkenHetNietLanger achter zich te laten, zij sluiten het het e-mailadres weslikkenhetnietlanger@optimafarma.nl.

Hartelijk dank Optima Farma voor jullie inzet en steun in 2021!

Het actiecomité is nu bereikbaar via het nieuwe e-mailadres: weslikkenhetnietlanger@gmail.com.


Steun uw apotheek

  • Steun uw apotheek – Bron: Steun uw apotheek
    Wij, apothekers van elf Zoetermeerse apotheken, hebben eind 2018 een brief aan de toenmalige Minister Bruno Bruins geschreven. We maakten ons zorgen over de toekomst van de apotheek in Nederland en wilden onze ontevredenheid kenbaar maken over het systeem dat zorgverzekeraars prikkelt om vooral niet met elkaar samen te werken en alleen maar naar de eigen kosten te kijken. Dat systeem heeft in de farmacie tot lagere kosten geleid, maar is nu vastgelopen. Het zet hardwerkende apothekers en apotheekmedewerkers maar ook patiënten in de kou.

Het Grote Zorgdebat 2023

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen gaan kandidaat-Kamerleden met elkaar in debat over hun ideeën voor de toekomst van de zorg. Ben jij geïnteresseerd in de gezondheidszorg van Nederland? Meld je dan gratis aan om het debat te volgen.

Er is een beperkt aantal fysieke plekken. Daarnaast is het debat live te volgen via een online stream (inclusief een versie met doventolk).

Voor verdere informatie ga naar de website van Het Grote Zorgdebat 2023.


Bron: LinkedIn: Mustafia Yildirim – 27 september 2023 – Apotheken zoals wij die kennen zullen niet meer bestaan…

Tekort Apothekersasssistenten

Gefrustreerde en agressieve patiënten aan de balie vormen de belangrijkste reden voor apothekersassistenten om te stoppen, blijkt uit een peiling die apothekersorganisatie KNMP op verzoek van de NOS heeft gehouden onder bijna 850 van de 2000 apothekers. Het tekort aan apothekersassistenten is al langer een probleem, ook door een hoge uitstroom van jonge werknemers.

Bijna driekwart van de ondervraagde apothekers geeft aan dat hun assistenten dagelijks een gefrustreerde klant aan de balie krijgt en ruim 40 procent heeft wekelijks te maken met verbale en fysieke agressie. “Dit speelt bij elke apotheek. Het is een landelijk en zorgelijk probleem”, zegt voorzitter Aris Prins van het KNMP. Voor 60 procent is de agressie en onvrede van patiënten de hoofdreden om te stoppen

Bron: NOS


Zweverige zorgverzekeraars

Zweverige zorgverzekeraars
We blijven prettig welzijn en een gelukkig gevoel verwarren met verzekerde gezondheidszorg. Je autoverzekering dekt toch ook niet een lekker geurtje en fijne muziek in je auto?
Bron: LinkedIn – Marcel Levi

#ditisdeprijs

#ditisdeprijs – website de visie van Johanna

Krijgen jullie als openbare apotheek vaak grote hoeveelheden genees- en hulpmiddelen terug? Of zien jullie als zorgorganisatie of als burger bergen aan ongebruikte hulpmiddelen bij mensen thuis?

Maak een foto van deze verspilling en zet deze op social media met de hashtag #ditisdeprijs.

Met de campagne #ditisdeprijs willen we de verspilling beter in beeld krijgen, zodat het probleem beter zichtbaar wordt. Want één beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Weten wat jij verder kunt doen om verspilling in jouw apotheek of zorginstelling aan kunt pakken? Kijk dan de webinar Dit zijn wij! De apotheek van de toekomst’ van 1 november jl. terug. 

Bron: ditisdeprijs


Patiënt moet vaker wachten op zijn medicijnen

Patiënt moet vaker wachten op zijn medicijnen – Patientenfederatie Nederland.


Ervaring met leveringsproblemen medicijn op recept

Ervaring met leveringsproblemen medicijn op recept – Bron: Patiëntenfederatie Nederland – 15 maart 2019

Een op de twee patiënten die met een recept bij de apotheek komen, krijgt het voorgeschreven medicijn niet direct mee. Patiënten die het middel niet meekrijgen moeten later terugkomen, krijgen een ander medicijn met dezelfde werkzame stof of krijgen in het uiterste geval helemaal geen medicijnen mee. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna tienduizend mensen, voornamelijk uit het Zorgpanel.

Ervaringen van nierpatiënten met medicijntekorten – de link naar de infographic vindt u hier.


Knelpunten in de levering van medische hulpmiddelen

Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) – Bron: LinkedIn – 17 januari 2023

Wij ontvangen regelmatig signalen over knelpunten in de levering van medische hulpmiddelen. We hebben het dan over gebruikshulpmiddelen zoals incontinentiemateriaal en middelen voor diabetes. Het zorgt voor vervelende situaties als deze hulpmiddelen niet op tijd bij de patiënt zijn. Vandaag zaten wij aan tafel met alle betrokken partijen (patiënten, zorgverzekeraars, leveranciers, apotheken, verpleegkundigen en huisartsen) om tot oplossingen te komen. Met deze oplossingen willen we:
 
•          dat mensen zonder problemen tijdig beschikken over het juiste hulpmiddel.
•          dat zorgaanbieders hun tijd kunnen besteden aan het leveren van zorg in plaats van het oplossen van problemen in het proces. 
 
Gezamenlijk hebben we nu alle knelpunten in het bestelproces boven water gehaald. Volgende maand organiseren we een vervolgsessie om deze knelpunten samen op te lossen.


Katheter

Jennifer Bergkamp – Verpleegkundige bij Buurtzorg Nederland, specialisatie Palliatieve zorg en Zorgtechnologie – Bron: LinkedIn 17 januari 2023

Goedemorgen Mark RutteErnst Kuipers,

U heeft wellicht mijn naam voorbij zien komen, er was wat ophef in de zorg vorige week. Het zou zelfs kunnen dat u mijn naam niet meer wilt zien. Daar heb je die ene verpleegkundige weer die niet loslaat. Mijn verpleegkundige ervaring leert mij dat als je voelt dat iets niet klopt en de specialist niet naar je wil luisteren dat je dan door moet gaan. Dat ik degene ben die moet staan voor mijn cliënten omdat ik ze het beste ken en ik de gezondheidstoestand en de veranderingen daarin het beste kan signaleren. Verpleegkundig Leiderschap heet dat, wellicht ook voorbij zien komen in de media?

We leken ergens te komen toen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) contact zocht omdat we toch vooral in gesprek moesten. Vermoedelijk omdat de media er bovenop zat. De voorbeelden die ik noemde spraken nogal tot de verbeelding. Wilt u misschien nog zo’n voorbeeld; een van mijn cliënten heeft een katheter om de zorg thuis houdbaar te laten zijn, een opname in het verpleeghuis wat eigenlijk zou moeten is geen optie. U bent bekend met de wachtlijstproblematiek. Dus wij werken mee en proberen het op te lossen, een katheter was onder andere een van die oplossingen. Echter door haar verzakking sneuvelt de katheter zo’n 3 keer in de week. Dat past niet in de bestellijst dus krijgt ze geen nieuwe, een oplossing is een hechtpleister voor de katheter op het been echter haar huid is te vet om die pleister een week te laten zitten. Want we mochten dan wel zo’n pleister maar die moest dan wel een week blijven zitten. Dus ook die krijgen we niet extra. We vervangen dus de katheter, die we via omwegen en een beetje mazzel kunnen krijgen hier en daar, te vaak. Wat extra zorgmomenten met zich meebrengt, extra gezondheidsrisico’s en een hoop extra kosten.

Terug naar de Zorgautoriteit. Die gaan inderdaad aan de slag. Er wordt een werkgroep in het leven geroepen om de hokjes op de bestelformulieren aan te passen. Zuster Bergkamp kreeg een aai over haar bol en dat had ze toch maar even goed gesignaleerd. En in mijn gedachten ging ik terug naar mijn tijd als leerling op een verpleegafdeling; “Goed gezien maar ga jij je ondertussen maar even bezig houden met dhr. de Vries. Volgens mij moet hij plassen.” Maar daar ging het niet om, dacht ik ook toen wat bedremmeld. Het gaat om vertrouwen op onze deskundigheid omdat wij precies weten wat kwaliteit is en dat dat als bijkomend voordeel ook nog de goedkoopste optie is.

Als er niet naar onze deskundigheid geluisterd wordt is die prachtige term; “Verpleegkundig Leiderschap” niet meer dan een wassen neus.

Wacht gerust met reageren. Ik ben even bezig om de passie voor mijn vak uit mijn gympen te halen.

Reactie Nederlandse Zorgautoriteit (NZA)

Bedankt dat je dit bij ons hebt aangekaart, Jennifer. We kregen hier inderdaad al verschillende signalen over; ook van anderen. Juist daarom hebben we vandaag met de betrokken partijen gesproken om alle knelpunten boven tafel te krijgen. Dat was nodig om tot oplossingen te kunnen komen. Volgende maand organiseren we daarvoor een vervolgsessie. Mocht jij hier nog input voor hebben, dan horen we het natuurlijk graag.


Het is niet leverbaar

Bron: Karin Lefeber – Huige op Facebook – 04 februari 2023

Het is niet leverbaar. K*t. Ik open de website van de groothandel. Verwachte leverdatum 18 februari. Dat is over 15 dagen, met het risico dat de datum verder vooruit wordt geschoven en dat de patient niet voldoende heeft. Een ander merk dan. Gelukkig, een ander merk is er wel. Ik voer het in. K*t. Dat mag niet van de zorgverzekering. Dan toch afwijken van het preferentiebeleid en een boete riskeren? Misschien dan het preferente label, maar dan een lagere dosering, zodat de patiënt een dubbele dosering kan innemen. Of juist een hogere en dan halveren. Kan deze tablet wel gehalveerd worden? Even opzoeken bij de kennisbank.

Geen van bovenstaande is mogelijk, dus ik ga kijken bij collega apotheken. Er is er een, aan de andere kant van het dorp die nog wat lijkt te hebben. Ik ga ze bellen. Gelukt! We mogen wat ophalen. Ik bel de bezorger, die precies aan de andere kant van Hoofddorp aan het werk is, of hij naar die apotheek wil rijden om het geneesmiddel daar op te halen en het dan naar onze apotheek wil brengen.

Of niemand heeft het en er is voorlopig niets leverbaar. Ik open weer de kennisbank; Farmanco. Daar staan alle tekorten en eventuele therapeutische alternatieven. Als die er überhaupt al zijn. Laten we eerst concluderen dat er zo’n alternatief is. Ik bel de apotheker voor overleg. Zij gaat de huisarts bellen om het te bespreken en na goedkeuring leveren wij het therapeutische alternatief. Een ander geneesmiddel, met een vergelijkbare werking. De apotheker belt of zelf de patiënt om het uit te leggen, of ze belt mij met de vraag of ik het wil doen. Want ook de apothekers lopen over.

Nu concludeer ik dat er geen therapeutisch alternatief bestaat. K*t. Ik ga kijken of import mogelijk is. Dat kost de apotheek kapitalen, maar we willen alles doen om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. Het kan geïmporteerd. Ik bel de apotheker voor overleg en zij besteld het geneesmiddel. Meestal is het er dan binnen 5 werkdagen. Ik bel de patiënt om het uit te leggen.

Het kan niet geïmporteerd worden, collega’s hebben het ook niet en er is geen therapeutisch alternatief. K*t. Dit is zo’n moment waarop de moed je in de schoenen zakt en even op de WC gaat zitten om jezelf te herpakken. Ik bel de apotheker. Zij belt de voorschrijver om te overleggen voor een zo goed mogelijke oplossing. Zij of ik belt dan naar de patiënt om het uit te leggen.

Dit scenario is onze realiteit. Iedere dag opnieuw. We worden vaak gebeld door mensen die terecht ongerust zijn over de verkrijgbaarheid van hun medicatie. En ons antwoord is steevast hetzelfde; we weten het niet. De meest gangbare geneesmiddelen zijn vaak niet verkrijgbaar. Het maakt ‘ons werk’ loodzwaar en stressvol. Altijd achter de feiten aanlopen en onze patiënten keer op keer teleurgesteld de deur uit zien lopen knaagt. Dit had nooit ‘ons werk’ mogen worden en ik ben bang dat mijn collega’s en ik dit niet nog lang kunnen volhouden.

https://www.weslikkenhetnietlanger.nl


Medicijnen (zonder recept) in supermarkt of bij tankstation

Is het een goed idee om meer medicijnen (zonder recept) in de supermarkt of bij een tankstation te gaan verkopen? – Bron: EenVandaag – 17 mei 2022 – De voor- en nadelen van zware pijnstillers aanbieden in een supermarkt of bij een tankstation


Dit is waarom we in Nederland zoveel medicijnen tekortkomen – Bron EenVandaag

We Slikken Het Niet Langer